Çfarë u sakrifikua për reformën zgjedhore

279
Sigal

 

Tre netë ngujim në ambasadën e SHBA në Tiranë. Maratona 4 vjeçare e reformës zgjedhore finishin e saj e pati në rezidencën e ambasadores Yuri Kim. Ccfarë u sakrifikua nga marrëveshja dhe si do bëhet identifikimi biometrik i votuesve

Tre netë ngujim në ambasadën amerikane në Tiranë

 Çfarë u sakrifikua për të arritur marrëveshjen e Reformës Zgjedhore

Bashkimi Europian e vlerëson arritjen e konsensusit për reformën zgjedhore, si një hap më pranë të ardhmes europiane për Shqipërinë. Më në fund u arrit. Dy vjet pas ndërprerjesh dhe rifillimesh të tryezave politike për Reformën Zgjedhore, pas ecejakesh të faktorit ndërkombëtar dhe 3 netësh rradhazi ngujimi në ambasadën amerikane në Tiranë, partitë politike nënshkruan mbrëmjen e 5 qershorit, marrëveshjen e shumëpritur, që synon garantimin e zgjedhjeve të lira dhe të ndershme në Shqipëri, si një kusht kryesor i BE-së për hapjen e negociatave të anëtarësimit. Shefi i Politikës së Jashtme të BE-së, Josep Borrell dhe Komisioneri për Zgjerimin e BE-së, Oliver Varhelyi, në një deklaratë të përbashkët, përshëndetën arritjen e konsesnsusit si një “adresim të një kushti kryesor për të filluar negociatat e pranimit në BE, gjë që e çon Shqipërinë një hap më pranë të ardhmes së saj në BE”. Në Mars të këtij viti, për Shqipërinë dhe Maqedoninë e Veriut, BE-ja,  hapi dritën e gjelbër për fillimin e bisedimeve të anëtarësimit, ndonëse nuk caktoi ndonjë datë. “Ky është një sinjal i mirë për progresin e ardhshëm në reformat e nevojshme në rrugën e Shqipërisë drejt BE” theksohet në deklaratën e përbashkët Borrel & Varhelyi.

SHBA: Marrëveshja mes palëve “një moment historik”

“Liderët e Shqipërisë lanë mënjanë momarrëveshjet mes tyre dhe punuan për të arritur një rezultat të prekshëm për popullin shqiptar” theksohet në një deklaratë të ambasadës amerikane në Tiranë. Vullneti i popullit shqiptar në proceset zgjedhore post-komuniste është deformuar nga parregullsi, blerja e votës, manipulimi i rezultatit. Në raportet përfundimtare të misioneve ndërkombëtare të OSBE/ODIHR-it, që ka vëzhguar dhe monitoruar këto procese, zgjedhjet nuk janë vlerësuar “të lira dhe të ndershme” por  “më të mira se ato të mëparshmet”. Zgjedhjet në Shqipëri  kanë qenë gjithmonë të kontestuara – pamje nga zgjedhjet e 30 qershorit 2019, ku opozita nuk mori pjesë

Sakrifikimi i depolitizimit për të arritur marrëveshjen

Administrata zgjedhore thellësisht e politizuar ka qenë një nga shkaqet kryesore të parregullsive kronike të proceseve zgjedhore në Shqipëri. Marrëveshja e tanishme mes palëve nuk i depolitizon komisionet zgjedhore. Palët ranë dakort që formula e përbërjes së tyre në  zgjedhjet parlamentare 2021, të mos ndryshojë dhe të vijojë me përfaqësues të partive politike në garë. Depolitizimi i administratës zgjedhore, është një nga rekomandimet kryesore të OSBE/ODIHR-it, që kjo reformë merr përsipër të plotësojë. Depolitizimi i komisioneve zgjedhore ka qenë pika ku PD-ja  nuk ka qënë dakord, deri në momentin e fundit, me arsyetimin, që angazhimi i nëpunësve të administratës publike si komisionerë, sikur propozoi mazhoranca socialiste, nuk përbënte depolitizim, pasi sipas saj kjo administratë është e politizuar. “Sakrifikuam rekomandimin e rëndësishëm të ODIHR-it, vetëm që PD-ja të hyjë në garë politike. Kjo është gjëja më e rëndësishme që u arrit,” -u shpreh Damian Gjiknuri, përfaqësuesi i mazhorancës socialiste në Këshillin Politik, për Reformën Zgjedhore. Por për P-në dhe opozitën jashtë parlamentit, propozimi i mazhorancës socialiste, synonte  “kapjen e komisioneve zgjedhore,” prandaj ajo e refuzoi. Oerd Bylykbashi, përfaqësues i PD-së në këtë Këshill, u shpreh pas arritjes së konsensusit se “mazhoranca socialiste nuk i kapi dot dhe u tërhoq.”  Sipas marrëveshjes, depolitizimi i komisioneve zgjedhore do të bëhet për zgjedhjet parlamentare të vitit 2025. Për zgjedhjet parlamentare 2021 do të riformatohet KQZ-ja.

Ku fokusohet marrëveshja?

Ajo fokusohet në identifikimin biometrik të votuesve. Palët marrin përsipër të mbështesin zbatimin e tij, për 100 përqind të votuesve në zgjedhjet e ardhshme, të mbështetura nga ekspertë ndërkombëtarë, në kushtet kur kjo është e mundur nga pikëpamja teknike. Ndonëse përbërja e komisioneve zgjedhore do të mbetet me përfaqësues të partive politike në garë, marrëveshja, krahas riformatimit të KQZ përmban elemente depolitizimi në administrimin e zgjedhjeve dhe teknika që sigurojnë më shumë transparencë dhe pavarësi të administratës zgjedhore, në plotësim të rekomandimeve të OSBE/ODIHR-it. Sipas marrëveshjes mes palëve, Kolegji Zgjedhor do të përbëhet nga gjykatës që kanë kaluar procesin e vetingut. Ankimimet do të shqyrtohen nga ky kolegj dhe jo nga Gjykata Kushtetuese, si propozoi PD. Depolitizimi i administratës zgjedhore do të bëhet për zgjedhjet e ardhshme, parlamentare e lokale të vitit 2025. Marrëveshja nuk përfshin ndryshimin e sistemit zgjedhor proporcional rajonal nga me lista të mbyllura në atë me lista të hapura pasi për trajtimin e kësaj çështjeje nuk pati konsensus.

A garanton marrëveshja zgjedhje të lira dhe të ndershme?

Për presidentin Meta,  marrëveshja e sapo arritur “nuk është e mjaftueshme” për të garantuar zgjedhjet. Kurse kryetari i PD-së dhe i opozitës jashtë parlamentare, Lulzim Basha, e cilësoi marrëveshjen ” një hap përpara për të mundësuar zgjedhje të lira dhe të ndershme”. Kryeministri Edi Rama, në reagimin e tij pas arritjes së marrëveshjes shprehu keqardhje që komisionet zgjedhore mbetën po njëlloj, me përfaqësues politikë. “Rëndësi ka që Lulzim Basha e PD-ja do hyjë në zgjedhje me Kodin Zgjedhor siç e deshën vetë.